dinsdag 2 juni 2015

OUD [mislukt stukje]


 
 Tja, daar stonden we. Lejo Siepe (Stichting Beeldlijn), José Selbach (Groninger Museum) en ik. Bij elkaar tenminste vijfenzeventig jaar ervaring in de kunst. We waren, met afstand, de oudsten in het gezelschap. We stonden ook een beetje apart.
CBK Groningen, maandagmorgen. Om redenen die mij op dit moment even niet meer helemaal duidelijk zijn, vond ik dat ik aanwezig moest zijn bij de lancering van de nieuwe digitale podium voor kunst in Groningen, www.kunstspot.nl  ‘het platform voor de professionele beeldende- en toegepaste kunst in Groningen’.  [streepje moet weg]

De website ziet er flitsend uit, erg flitsend, met een foto van Geke Hankel (‘Moeder der Kunsten’) in een badkuip. Prachtig. Je zou daar, zo werd ons uitgelegd, natuurlijk allerlei ‘moeilijke theoretische dingen’ over kunnen vragen, maar je zou ook kunnen vragen ‘hoe u dat ervaart, naaktmodel zijn’. Wat ging er door je heen, zoiets. Zodat jonge mensen er iets mee kunnen.
 

De website heeft ook een redactie. Aardige jongens leken het. Ze werden allemaal voorgesteld, of deden dat zelf. In een zwart T-shirt met ‘Kunstspot’ op de borstpartij. Ze konden ‘geweldig goed schrijven’, volgens Rosa Timmer (bekend door haar stukjes in het Dagblad van het Noorden over haar vriendje, haar auto en haar overgewicht). Zij ging hen ‘coachen’. Meestal waren ze net afgestudeerd, en hadden ze nog nooit een baan gehad. Dus ze vonden het wel een ‘geweldige uitdaging ‘. Supertof gewoon.

O ja, we kregen ook nog een sleutelhanger, met ‘Kunstspot.nl’ erop.

*   *   *

’s Avonds vroeg mijn geliefde hoe het gegaan was op het CBK. Ik liet haar de foto van de redactie zien. ‘Goh’, zei ze, ‘wat leuk die dat die jonge mensen zo enthousiast zijn.’ Het bleef even stil. ‘Ja,’ zei ik, ‘dat is wel zo.’
Vindt u het heel erg dat ik dit stukje verder maar laat zitten? Toegegeven, ik had even het idee dat ik, met KunstForum Noord, misschien wel een bijdrage zou kunnen leveren aan die nieuwe website. Beetje dom natuurlijk.
Maar wel heel veel succes jongens, met dit mooie initiatief!

Ik meen het, echt!